안녕하세요. 저는 LG전자 카자흐스탄법인(LGEAK: LGE Almaty Kazakhstan)에서 PR과 마케팅 업무를 담당하는 나탈리아 노비코바(Natalya Novikova)입니다. LG전자가 책임 있는 기업시민으로서 카자흐스탄의 지역사회를 위해 어떠한 노력을 기울이는지 알고 싶지 않으세요?

중앙아시아와 동유럽에 걸쳐 있는 카자흐스탄은 면적 상으로는 세계에서 9번째로 큰 나라에요. 그리고 LG전자 법인이 있는 알마티는 인구 130만 명(전체 인구 1,650만 명)으로 카자흐스탄에서 가장 큰 도시랍니다.

유방암 캠페인 현장

하지만, 불행히도 선진국에 비하면 전반적으로 의료수준이 높은 편이 아니기 때문에 모든 국민들이 전문적인 의료혜택을 받기란 쉬운 일이 아닙니다. 특히 도시 외곽지역 주민들의 경우 건강검진을 위한 의료시설이 부족한 것은 물론, 발병율이 높은 질환 및 그 예방법에 대한 정보조차 제대로 전달받지 못하는 형편이지요.

게다가 직장에서의 업무와 가사일을 병행하는 요즘 여성들에게 있어 전문의료센터를 찾아가 정기적으로 건강검진을 받기란 참으로 어렵습니다. 최근 조사된 온라인 설문결과에 따르면 카자흐스탄 여성 중 50% 이상이 건강검진을 받아 본 경험조차 없는 것으로 나타났습니다. 이 때문에 대부분의 유방암 환자들이 증상 발견 후 평균 5년 내에 사망한다는 공식적 통계도 있었지요.

유방암 캠페인 현장

카자흐스탄의 모든 여성들이 건강해지는 그 날까지

그래서 LG전자 카자흐스탄 법인은 유방암으로 고통 받는 카자흐스탄 여성들에게 도움의 손길을 내밀기로 결정했습니다. 2008년 ‘건강한 아시아(Healthy Asia: 유방암 극복 후 유방암에 대한 올바른 인식제고 및 조기관리가 필요한 환자들을 지원하는데 일생을 바친 한 여성으로부터 설립된 공공기금)’와 함께 하는 LG전자의 유방암 극복 캠페인의 시작이었지요.

첫 목표는 이 캠페인을 널리 알려 최대한 많은 사람들이 조기(증상 발견 후 적절한 치료를 받으면 완치될 수 있는 시기)에 유방암을 발견해 치료받게 하는 것이었습니다. 우선 의료진들이 최신 진단장비를 갖춘 소형버스를 타고 카자흐스탄의 시골마을을 방문해 검진할 수 있게 후원했습니다.

카자흐스탄에서 깊은 인상을 남긴 <Healthy Asia with LG> 캠페인

2008년 알마티의 1,500명을 진단한 결과 이 중 76%로부터 이상 증상을 발견했고, 2009년에는 검진 버스를 늘려 4개 지역을 방문해 17,400명의 여성을 진단한 결과 55%에서 이상 증상을 발견했습니다. 2010년에는18,423명(5개 지역) 중 53%, 2011년에는15,500명(남부 11개 지역) 중 50%에서 이상 증상이 발견되어, 이 중 특수치료가 필요한 환자들은 대도시의 전문의료센터로 이송해 치료받을 수 있게 했습니다.

지금까지 이 검진 버스로 유방암 진단을 시행한 지역은 총 180곳 이상으로 카자흐스탄의 유방암 조기발견을 위해 LG전자 카자흐스탄 법인이 기여한 금액은 총 백만 달러가 넘는 것으로 추정되고 있습니다.

또한, 이 캠페인이 진행되는 동안 LG는 저명인사와 함께하는 자선음악회와 유방암 환자들이 그린 그림전시회를 열었습니다. 각종 국제의료 컨퍼런스를 방문하여 우리의 캠페인을 홍보하고 유방암 검진의 중요성에 대한 인식을 확산시키는 활동도 진행했지요.

지도 이미지
그 결과, 2009년에는 누르술탄 나자르바예프(Nursultan Nazarbayev) 카자흐스탄 대통령이 정부가 제작하는 다큐멘터리 영화에 대표적인 사회공헌기업 중 하나로 우리 LG전자 카자흐스탄 법인을 초청함에 따라, 모든 주요 TV 채널에서 이 영화가 방영됨으로써 <Healthy Asia with LG> 캠페인은 전국에 널리 알려지게 되었습니다.

2010년에는 줄리아 몰리(Julia Morley) “미스 월드” 선발대회 회장의 카자흐스탄 방문 기간에 LG전자 카자흐스탄 법인이 후원하는 <Healthy Asia with LG>와 “미스 카자흐스탄 선발대회”의 제휴로 기자회견이 마련되었습니다. 이 자리에서 몰리 회장은 여성들에게 건강한 아름다움의 중요성을 당부하면서 이를 위해 노력하는LG전자 카자흐스탄 법인의 공헌활동을 높이 평가하기도 했습니다.

유방암 캠페인 현장

사실 저도 이전부터 중앙아시아 지역에서 유방암이 심각한 문제라는 것은 알고 있었지만, 우리 카자흐스탄만 해도 이렇게 유방암 환자가 많은지 미처 예상하지 못했습니다. 하지만 다행히도 유방암은 조기에 발견만 하면 얼마든지 치료가 가능하고 완치될 수 있는 병입니다. <Healthy Asia with LG> 캠페인을 진행해오면서 제가 느낀 한 가지 중요한 사실은 우리는 모두 누군가의 어머니이자 자매, 딸이자 아내이며, 우리 스스로 건강을 지키기 위해 노력해야 한다는 사실입니다.

한 생명이라도 구할 수 있다면 우리의 노력은 그 무엇보다도 의미 있는 것이기에 LG전자 카자흐스탄 법인은 카자흐스탄의 모든 여성들이 건강해지는 그 날까지 이 캠페인을 지속해 나갈 것입니다.

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Healthy Asia with LG

How LG Electronics Almaty Kazakhstan contributing to local society, as a Responsible Citizen of the country.

On one of sunny summer day in 2008 began the story of LG Electronics and public fund “Healthy Asia”, head of which survived after the breast cancer disease and whole her life devoted to support of women, who are faced with the cancer and for the others, who should be aware and take care in advance for the health.

These days, when everybody is busy with business, family, housekeeping, last thing you are thinking about is going to mammologist and check ladies’ health. 50% of women even never checked it, this is the result of recent on-line pull. But official statistics showed that after finding breast cancer average life length of sick ladies is maximum 5 years.

Kazakhstan is the 9th country of the world in terms of territory with population of 16.5Million. In regional areas, small villages there are still no professional medical diagnostics centers and people even have no information access about possible diseases and prophylactics.

LGEAK put as the main goal to discover breast cancer at early stages (when you have the chance to save the life, using special treatment) and to inform and involve maximum people as project “ambassadors”.

LGEAK purchased the mini bus and modern diagnostics equipment and sponsored the doctors team, who travelling across the country, coming to rural area and small villages. We knew that breast cancer is the hot issue in the central asia region, but even could not imagine the real situation, since nobody before in the country gathered the real tracking data.

In 2008 wave number of pathologies found after diagnostics was 76% out of 1500 cases in Almaty region, in 2009 bus visited 4 regions and checked 17,400 women – 55% pathologies were found, in 2010 bus moved along the 5 more regions and diagnosed 18,423 women- 53% of pathologies were found, in 2011 bus visited 11 southern regions and inspected 15,500 women, number of pathologies is also over 50%. During last five years more than 52,800 women became aware about disease, methods of self diagnostics and necessity to visit mammologist.

We gave the chance to somebody’s mothers, daughters, sisters and wives then found pathologies at early stages. We sent extra cases patients’ to big cities to the medical centers for treatment.

Up-to-date bus moved via more than 180 small settlements (“auls”, villages, cities) in Kazakhstan and LGEAK real contribution to Kazakhstan Public Health (where 1 professional diagnostics costs 20$) is more than 1 million dollars..

In 2009, President of Kazakhtsan, Nursultan Nazarbayev, invited LGEAK, as one of very few companies to be presented in governmental documentary movie as an example of great social contribution to the society. This movie was broadcasted in all major TV channels of Kazakhstan and “Healthy Asia with LG” project became widely recognized.

During the project we arranged and joined the charity concerts with celebrities, breast cancer victims’ paintings exhibitions. Public Fund visited lots of international medical conferences, promoting the project and widening the boarders spreading the importance of medical check.

In 2010, during the first and the only visit to Kazakhstan of Head of “Miss World” beauty contest, Julia Morley, was arranged press-conference, aligning 2 projects sponsored by LGEAK: “Healthy Asia with LG” and “Miss Kazakhstan” beauty contest. Where she apprized LGEAK contribution and asked ladies to remember that “beauty could not be without health”. Everybody should find a time and participate in diagnostics.

LGEAK will continue this project support, because if at least one life was saved, our actions were not meaningless.

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나탈리아 노비코바 사진

Writer(guest)

나탈리아 노비코바(Natalya Novikova)는 LGEAK 마케팅 부서장, 마케팅 MBA, 14년 이상의 마케팅 및 PR 부문 경력, 7년 이상 LGEAK의 CSR 및 PR을 담당하고 있다.