최근 열린 LG전자 글로벌 PR 컨퍼런스에서 ‘LG HARAT  리그’가 ‘2011 글로벌 베스트 PR 사례’로 선정되었습니다. ‘HARAT’은 우리말로 ‘이웃’을 뜻하는데요. ‘LG HARAT 리그’는 중동지역 최초의 어린이 축구리그이자 이란 왕실과 정부, 비영리단체가 참여하는 대규모 CSR 프로그램입니다.

아이들을 길거리 위험에서 구하기 위해 시작한 축구리그

LG HARAT리그 단체 사진

2011년 요르단에서 처음 시작된 ‘LG HARAT 리그’는 중동 전체적으로 500개 지역, 500개 팀이 참가했습니다. 선수는 9세에서 13세의 어린이들로 구성되는데요, 참가 어린이가 무려 3,500명에 달합니다.

중동지역 어린이들의 축구 하는 사진1

중동지역 어린이들의 축구 하는 사진2

이 프로그램이 시작된 배경은  차량 등에 무방비로 노출된 채 길거리에서 공을 차는 소외 계층 아이들에게 안전하게 뛰어놀 수 있는 환경을 제공하기 위해서였습니다.

전역 공립학교 300개 축구장의 리노베이션 사업을 후원 현장

우선 LG는 방과 후와 여름방학 동안 이란 전역 공립학교 300개 축구장의 리노베이션 사업을 후원했습니다. 그리고 이런 안전한 놀이공간을 아이들이 이용할 수 있도록 NGO 히크마 로드 세이프티(Hikmat Road Safety-어린이 길거리 사고 예방을 위해 노력하는 비영리단체) 및 교육부와 함께 ‘LG HARAT 리그’라는 축구리그를 만든 것입니다.

우승팀에게는 레알 마드리드 선수들을 직접 만나는 영광을

블로거들과 중동지역 어린이들과의 단체 기념 사진

축구선수와 어린이들이 같이 찍은 사진

축구선수의 싸인을 받고 있는 어린이들의 사진

‘LG HARAT 리그’는 FIFA 부회장인 알리 빈 알 후세인(Ali Bin Al Hussein) 왕자 일가의 후원을 받고, 2011년 FIFA 아시아 베스트 CSR 사례로 소개되는 등 세계 축구팬들에게도 많은 관심을 받았습니다. 특히, 이란 현지의 반응은 무척 뜨거웠습니다. 수백 개의 미디어 기사와 인터뷰가 보도되고 수천 명의 페이스북 친구들과 트위터 팔로어가 생겼습니다. 1500명이 넘는 관중이 참석한 결승전에서 최종 승리를 거둔 LG HARAT 리그의 우승팀은 부상으로 세계 최고의 레알 마드리드팀의 경기를 관람하고, 선수들을 직접 만나는 생애 최대의 영광을 누렸습니다.

재능 있는 어린 선수를 발굴하고 재능을 펼칠 기회를 제공하는 것

LG HARAT 리그 우승 사진

무엇보다 이 프로그램의 성과는 참여한 아이들과 부모들이 ‘안전한 놀이 공간’에 대한 공감대를 형성했다는 점입니다. 이를 통해 거리의 위험으로부터 소중한 생명을 지킬 수 있는 것이죠. 또 하나의 성과는 재능 있는 어린 선수를 발굴하고 재능을 펼칠 기회를 제공했다는 점인데요. 요르단 축구 협회와 협력해 ‘LG HARAT 리그’ 우승팀에 속해 있던 두 명의 선수를 국가 대표로 발탁하였습니다. LG HARAT 리그의 어린 챔피언들을 2022년 카타르 월드컵에서 만날 수 있기를 기대합니다.

중동지역 사람들의 사진

[원문]

“LG HARAT League” was awarded “The Global Best PR Practice for 2011” during LG Electronics Global PR conference. “LG HARAT league” – as the word “HARAT” means neighborhoods in English- is a CSR program that involved Royal Patronage, the government, NGOs and 3,500 children from all over the country.

LG HARAT league came from LG’s commitment in making lives better and to translate our slogan “Life’s Good”, which goes beyond our products.

It’s not a surprise that “LG HARAT” won as the best PR Practice for 2011, and what made it so special is the fact that it is the first and largest football league of its kind in theMiddle East. “LG HARAT” league took place inJordanin 2011 with the participation of 3500 kids Age 9-13 years, representing 500 teams from 500 neighbourhoods from all over the country.

The main objective of this program is to provide the kids of Jordanwith safe playing environment and save them from street dangers. In order to do that, LG sponsored the renovation of 300 football fields in public schools across the country for students to play in after school and during the summer vacation.

LG partnered with a reputable local NGO, who is devoted for reducing the accidents in the streets – Hikmat Road Safety and the Ministry of Education and created a football league to activate these playgrounds.

“LG HARAT” won the Royal Patronage of HRH Prince Ali Bin Al Hussein, FIFA Vice president & CSR representative forAsia. Moreover, the program was presented in front of FIFA ASIA CSR committee as a best CSR practice inAsiain 2011.

Further objectives of this project are to improve health and healthy habits, foster the practice of sports among the youth and encourage competitive spirit, in addition to discovering gifted young players and give them the opportunity to get recognized. LG took the program a further step by partnering with Jordan Football Association to adopt the talented kids, and by the end of 2011 round, two of LG HARAT winning team players were selected to representJordan’s National Football Team in regional and international competitions.

Our vision is LG HARAT to become the SOURCE for talented young players for the National Football Team and hopefully LG HARAT Champions to make the team that will representJordanin the World Cup in Qatar 2022.

In addition to receiving the Royal Patronage of HRH Prince Ali Bin Al Hussein, the program generated hundreds of Media stories and interviews, as well as thousands of friends on Facebook and hundreds of followers on Twitter. The Final game was attended by Prince Ali and more than 1500 spectators.  And more importantly, saved lives of thousands of underprivileged kids from street dangers.

The champions of LG HARAT 2011 were awarded with a trip toMadridwhere they had a chance to watch a live game for Real Madrid Club in The Santiago Bernabeu, and were honored with a lifetime chance to meet some of the world’s best football players, the First Team of Real Madrid.

As a PR Manager for LG Electronics Levant and The project Manager of LG HARAT, I was privileged to present this program in front of 35 marketing & PR specialists from all over the world at LG Electronics Global PR conference, which took place inSeoulin May 2012. The program received the highest number of votes and was awarded as the best Global PR Practice in 2011.

I can only hope that LG employees and management help out by spreading the word to get some funding to save LG HARAT inJordanand initiate similar programs in other countries for the sake of the underprivileged kids around the world!